Banner 980x90

Kā izvēlēties attīstošo rotaļlietu?

Kā izvēlēties rotaļlietu, kas ļauj iegūt jaunas zināšanas un iemaņas, kā arī izraisītu interesi un veicinātu radošuma attīstību? Specializētais attīstošo rotaļlietu un spēļu internetveikals Berniem.lv piedāvā preces konkrētu iemaņu un prasmju attīstīšanai.  

Bērna sensorā attīstība, no vienas puses, ir kā pamats bērna intelektuālai attīstībai vispār, bet, no otras puses, tai ir pilnīgi patstāvīga nozīme. Pilnvērtīga uztvere nepieciešama, lai bērns spētu izzināt pasauli ne tikai pirmsskolas vecumā, bet arī vēlāk – mācoties skolā. Pirmskolā iegūtās iemaņas tiks liktas lietā pēc skolas beigšanas, veicot visdažādākos darba pienākumus. 

Spēļu internetveikals Berniem.lv piedāvā plašā sortimentā integrētus sensorās attīstības mācību līdzekļus un sensorās spēles dažādām vajadzībām un situācijām.

Galvenās pirmsskolas vecuma attīstības prasmes tiek iegūtas aktīvā darbībā – sižeta–lomu spēlē. Režijas spēli un dramatizējumu var uzskatīt kā radošās sižeta spēles variantus. Tieši aktīvā darbībā veidojas tādas ļoti svarīgas pirmsskolas vecuma norises kā iztēle, patstāvība, pašapziņa. Turklāt pirmsskolas vecumā sākas arī aktīva bērnu iesaistīšanās sabiedrības dzīvē un sociāli nozīmīgu īpašību veidošanās – tādu kā tolerance un spēja pielāgoties sociālām uzvedības formām. Katra no šīm spējām prasa specifiskas spēles formas un tātad arī noteiktus spēļu materiālus.

Iztēle

Iztēle visefektīvāk attīstās lomu un režijas spēlē. Šo spēles veidu īstenošanai ir vajadzīgs:

  • "pazīmju" mantiņas bērna fantāzijai un tādas, kuras pieļauj dažādus nosaukumus un izmantošanas veidus (dažādu priekšmetu un personāžu aizvietotāji),
  • parastās mazās lellītes (mazulīši, zaldātiņi),
  • nenoteikta dzimuma un vecuma lelles (bez sejas),
  • pirkstiņlelles un lelles teātrim,
  • sīkas dzīvnieku figūriņas (mīkstas un plastiskas),
  • nenoteiktas nozīmes priekšmeti (stienīši, dažādu materiālu lodītes, auduma gabaliņi) u.c.
 

Patstāvība

Patstāvības veidošanā un attīstīšanā ir liela nozīme lomu spēlēm un spēlēm ar noteikumiem. Šiem spēļu veidiem ir vajadzīgi:

  • dažādu dzimumu un izmēru leļļu komplekti,
  • leļļu mēbeles, trauki, drēbes,
  • komplekti doktora, friziera, veikala rotaļām u.c.,
  • kostīma detaļas un atribūti, kas palīdz pieņemt un noturēt spēles lomu (ārsta halāts un apsējs, mašīnas stūre, policijas naģene, sarkanās cepurītes u.c.),
  • transporta mantiņas (smagās mašīnas, vilcieniņi, mašīniņas, kuras ļauj kaut ko pārvadāt),
  • lelles un piederumi ģimenes spēlēm,
  • friziera, daktera rotaļai nepieciešamie atribūti u.c.,
  • galda–drukas spēles,
  • dažādu veidu vecumam adekvātas didaktiskās spēles.

Saskarsme

Acīmredzams, ka saskarsme notiek, pirmkārt, ar citiem cilvēkiem – pieaugušajiem un vienaudžiem. Tomēr pirmsskolas vecumā ir iespējama (un diezgan izplatīta) saskarsme ar rotaļlietām, kas ir kā sarunu "partneris". Tās ir tā saucamās "mantiņas–draugi", kas nereti kļūst par mīļākajām rotaļlietām. Par tādām var kļūt lelles un dzīvnieki ar pievilcīgu ārējo izskatu un spilgtu individualitāti: plīša lācēni, kaķīši, sunīši, neliela izmēra lelles ar izteiksmīgu, māksliniecisku ārējo izskatu, kuras ir ērtas bērna darbībām un viegli "iedvesmojamas". Svarīgas ir šādas rotaļlietas īpašības (lelles vai dzīvnieka) – nepabeigtība, atvērtība jebkādām pārvērtībām, bezpalīdzība, kura paredz rūpes un aprūpi no bērna puses, kas stimulē prosociālu uzvedību un palīdzību. Tikai šajā gadījumā "mantiņas–draugi" var būt ne tikai lelle, bet kļūt par otro "ES", par rūpju objektu un saskarsmes partneri.

Līdz ar šo svarīgo personisko īpašību veidošanos pirmsskolas vecumā notiek intensīva bērna iesaistīšanās sociālajā dzīvē, kas tiek īstenota, pirmkārt, piedaloties svētkos, kurus pieņemts svinēt mūsu valstī, kā arī iepazīstot citu tautu īpatnības (tolerances audzināšana).

Iesaistīšanās sabiedriskajā dzīvē

Pirmsskolas vecuma bērna iesaistīšanās sabiedriskajā dzīvē vistipiskākā forma ir dalība svētkos. Dalība svētkos ir saistīta ar daudziem svētku atribūtiem, piemēram:

  • eglīšu rotājumi,
  • karodziņi, baloniņi,
  • svilpes, klabekļi,
  • uzgalīši, cepurītes,
  • virtenes u.c.

Diezgan noderīgas var būt arī rotaļlietas, kuras atspoguļo dažādus pieaugušo dzīves momentus:

  • lelles dažādos kostīmos, kas atbilst dažādām situācijām,
  • dažādu profesiju un pieaugušo darba atribūti,
  • mūsdienu tehnisko līdzekļu modeļi,
  • dažādu tipu rotaļu mašīniņas u.c.

Tolerance un humāna uzvedība

Tolerances audzināšanu var veicināt rotaļlietas, kas modelē dzīvesveidu. Tās var būt izskata, paražu un cilvēka uzvedības īpatnības, kas pieder citām kultūrām, piemēram:

  • lelles, kuras atspoguļo dažādu etnisko grupu cilvēkus,
  • dažādu tautu kostīmi,
  • rotaļu trauki un sadzīves priekšmeti, kuri attiecas uz dažādām kultūrām u.c.

Humānās uzvedības audzināšanu veicina lelles vai rotaļu dzīvnieciņa aprūpe, kas tiek īstenota režijas un lomu spēlē.

Rotaļās un spēlēs bērns viegli apgūst jaunas zināšanas, prasmas un  iemaņas, mācās tās izmantot. 

Specializētais attīstošo rotaļlietu un spēļu internetveikals Berniem.lv ne tikai piedāvā dažādu veidu rotaļlietas un spēles, bet arī konsultē vecākus spēļu izvēlē.

 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)