Banner 980x90

Tranzīta biznesā traucējošākais faktors ir noteiktie dzelzceļa tarifi; Latvijā tie ir augstākie ES

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG

Latvijas tranzīta biznesā traucējošākais faktors patlaban ir dzelzceļa tarifi, turklāt, kā rāda jaunākais pētījums, Latvijā tie ir visaugstākie Eiropā, intervijā aģentūrai LETA norāda biedrības "Baltijas Asociācija - transports un loģistika" (BATL) prezidente Inga Antāne. Tas liecinot, ka arī ar tarifu ekonomisko pamatojumu ne viss ir kārtībā.

Kā norāda Antāne, patlaban tieši no satiksmes ministra ir atkarīga situācija tranzīta biznesā, ņemot vērā šajā nozarē esošos satricinājumus un jaunās pasaules kārtības veidošanos. "Dzelzceļa tarifi ir jāsamazina, bet jautājums ir - kā. Vai tas veicinās ārējo vai iekšējo konkurenci? Tam jābūt kompleksam pasākumam, un ir jārunā par elastīgu dzelzceļa infrastruktūras maksas politiku. Pēdējā sarunā Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atzina, ka elastīga tarifu politika ir šī brīža prioritāte," skaidro BATL prezidente. Nesen tika publicēts arī Eiropas Komisijas ziņojums par dzelzceļa transporta tirgus pārraudzību. Dati par Latvijas dzelzceļa transporta izmaksām esot dramatiski. Latvijā ar lielu atrāvienu ir augstākā infrastruktūras maksa Eiropas Savienībā uz vienu dzelzceļa kilometru. Latvijā dzelzceļa maksa ir uzrādīta 9,97 eiro, salīdzinoši Lietuvā ir 7,14 eiro, bet Igaunijā - 4,63 eiro.

"Ir jautājums par infrastruktūras maksas ekonomisko pamatotību. Līdz šim neviens šos jautājumus nav risinājis. Domājot par izmaksu samazinājumu, elastīgumu vai izmaiņām, būtu jārunā arī par ekonomisko pamatotību. Tagad tiek aprēķināta kaut kāda summa. Var šai summai piekrist, var nepiekrist, bet ekonomisko aspektu neatkarīgi neviens nav vērtējis," uzsver Antāne.

Viņa arī norāda, ka Investīciju padomes sēdē, runājot par jaunu investīciju piesaisti no Ķīnas, ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (V) arī norādījis, ka var darīt daudz ko, meklējot jaunus tirgus, taču infrastruktūras tarifu jautājums ir jārisina. Uz šo problēmu norādot arī ārvalstu sadarbības partneri, un ārvalstu vizīšu laikā tarifu jautājums esot pirmais. "Ceru, ka satiksmes ministrs un ministrija piesaistīs arī nozari jaunās tarifu metodikas izstrādē. Tas ir jādara nekavējoties," uzsver nozares eksperte.

BATL vadība esot iesniegusi priekšlikumus par tarifu izlīdzināšanu starp ostām, variējot ar tarifu apmēru. Tāpat esot jāmaina aprēķināšanas metodika - no vilciena kilometra uz cita veida aprēķinu, piemēram uz dzelzceļa kategorijām, kā tas bija agrāk - līdz 2006.gadam. Esot vairāki veidi tarifa aprēķināšanai, taču arī tas esot jāskata un jāvērtē kompleksi. "Ir iespējas to izdarīt, taču vajadzīga politiskā griba. Jāapsēžas SM, dzelzceļa, Sabiedrisko pakalpojumu regulatora, kurš pieņem lēmumu par metodiku, pārstāvjiem pie viena galda. Problēma ir jāizrunā. Ar Ozoliņu ir bijušas sarunas par darba grupas izveidi, un tagad gaidu, kad tas tiks darīts, lai ķertos pie jautājuma risināšanas," uzsver Antāne.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)