Vairāk nekā 40% automašīnu Latvijā ir problēmas ar gaismām un akumulatoru
![Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG](http://img.pilseta24.lv/media/816x610/users/article/galleries/141/820/14182087.jpg)
Ikgadējā automobiļu drošības un elektroapgādes sistēmu pārbaudes akcijā astoņās Latvijas pilsētās pārbaudītas 616 automašīnas un 43% no tām bija problēmas ar lukturu regulāciju, bet 41% - ar akumulatoru, aģentūru LETA informēja "Drošas braukšanas skolas" (DBS) sadarbībā ar "Statoil", "Bosch Car Service" un Ceļu satiksmes drošības direkciju rīkotā pasākuma organizatori.
DBS apmācību direktors Artūrs Priednieks norāda, ka akcijas rezultāti atklāj satraucošu Latvijas privātā autoparka kopainu, jo dažādas drošības problēmas bija vairāk nekā pusei pārbaudīto auto. Pārbaudēs atklātās auto apgaismojuma problēmas lielā mērā izskaidro septembra un oktobra drūmo statistiku - šajos mēnešos uz Latvijas ceļiem ievainoti 139 gājēji, bet 16 gājuši bojā.
Akcijas laikā ar "Bosch Car Service" diagnostikas iekārtām bez maksas tika izvērtētas auto sistēmas, kuru nevainojama darbība ir īpaši svarīga līdz ar diennakts tumšo stundu skaita pieaugumu. Pārbaudīto automašīnu vidējais vecums bija 14 gadi. Jaunākā bija 2014.gadā ražota "Škoda Rapid", vecākā - 1988.gada "Audi 80". Abi spēkrati izrādījās nevainojamā tehniskā kārtībā.
Visvecākās automašīnas - vidēji 16 gadi - bija Kuldīgā, kur arī atklājās īpaši daudz problēmu ar akumulatoru un drošības sistēmām. Visjaunākie auto - vidēji 11 gadi - bija Rīgā. Apmēram pusei braucamrīku tika konstatētas problēmas ar lukturu regulāciju, savukārt Liepājā, Kuldīgā un Dobelē gandrīz katram otrajam auto jālādē vai jāmaina akumulators.
Pēc pārbaudes autovadītāji saņēma izdruku ar diagnostikas slēdzienu, kas palīdzēs sagatavoties braukšanai ziemā. Tomēr DBS autoskola atgādina, ka ziemai jāgatavo ne tikai automobilis - arī vadītājam jāapzinās braukšanas specifika, jo negadījumi visbiežāk notiek neuzmanības, nezināšanas vai neprasmes dēļ. Ziemā derot atcerēties, ka stikliem jābūt tīriem gan no iekšpuses, gan no ārpuses, gaismām - pareizi noregulētām un izvēlētām. Tuvās gaismas ceļu izgaismo aptuveni 40 metru attālumā. Tālās - apmēram 150 metru attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika reakcijai.
Tāpat ļoti svarīgi esot izvēlēties labas kvalitātes ziemas riepas. Slīdēšanas iemesls visbiežāk esot nepareiza ātruma izvēle un pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Sākot slīdēt auto aizmugurei, stūre jāgriež slīdēšanas virzienā. Slīdot auto priekšpusei, stūre jāatgriež nedaudz atpakaļ, jāatjauno saķere un atkal jāmēģina griezt līkumā.
Vadītājam arī jāzina drošības sistēmu uzdevumi, lai būtu skaidrībā, ko no tām gaidīt. ABS uzdevums ir novērst riteņu bloķēšanos un nodrošināt stūrēšanas iespēju. Savukārt ESP sistēma paredzēta, lai nepieļautu auto slīdēšanu un sagriešanos pārāk straujas stūrēšanas gadījumā.
Gatavojoties ziemas braukšanas sezonai, pārbaudi veica "Drošas braukšanas skola" (DBS) sadarbībā ar "Statoil", "Bosch Car Service" un Ceļu satiksmes drošības direkciju.